سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ساغر می

بررسی iPadOS 13

    نظر

در بررسی آیپد پرو 2018، سیستم‌عامل iOS را مهم‌ترین محدودکننده‌ی این تبلت دانستیم. حال به‌نظر می‌رسد اپل با iPadOS به‌دنبال از میان‌بردن محدودیت‌های گذشته است.

هشت ماه پیش، آیپد پرو 2018 در دو نسخه‌ و با طراحی کاملا جدید معرفی شد؛ تبلتی که براساس ادعای اپل، سریع‌تر از 92 درصد لپ‌تاپ‌های موجود در بازار است و به‌زعم تیم کوک باید از آن به‌عنوان کامپیوتر شخصی یاد کرد. بااین‌حال، از همان ابتدا مشخص بود آیپد پرو 2018 صرف‌نظر از توان پردازشی شگفت‌انگیزی که ارائه می‌دهد، تا وقتی درون زندان iOS محبوس باشد، نخواهد توانست به‌معنای واقعی کلمه، جانشینی برای کامپیوترهایی امروزی باشد. حال به‌نظر می‌رسد سران کوپرتینو راهکاری برای محدودیت‌های آیپد اندیشیده‌اند: iPadOS نسخه‌ای ارتقایافته از iOS‌ که به‌صورت اختصاصی برای آیپد و کاربری‌های خاص این دستگاه توسعه داده شده است.

کریگ فدریگی، مدیر ارشد واحد نرم‌افزار اپل، در جریان رویداد WWDC امسال، پس از معرفی iOS 13، با اشاره به اینکه آیپد و تجربه‌ی نرم‌افزاری آن براساس سیستم‌عامل آشنای iOS بنیان نهاده شده، اعلام کرد طبیعتا تمام قابلیت‌های جدید iOS 13 به آیپد نیز اضافه خواهد شد. او درادامه گفت:

آیپد در طول سال‌های اخیر، به‌لطف نمایشگر بزرگ و قابلیت‌های قدرتمندی همچون Slide Over ،Split View ،Drag & Drop و البته اپل پنسل به دستگاهی بی‌همتا بدل شده است و اکنون تجربه‌ای منحصربه‌فرد ارائه می‌دهد؛ بنابراین، زمان آن فرارسیده تا نگاه ویژه‌ای به پلتفرم آیپد کنیم.

در سال‌‌های گذشته، همواره عطشی وصف‌ناپذیر در اغلب شرکت‌های حوزه‌ی فناوری برای ادغام و یکپارچه‌سازی تجربه‌های کاربری مختلف درون فُرم‌فکتوری واحد وجود داشته است. به‌عنوان مثال، مایکروسافت برای دستیابی به چنین هدفی، از گذشته تا امروز راهکارهای مختلفی آزموده است که شاید مهم‌ترین آن‌ها، معرفی سرفیس پرو به‌عنوان دستگاهی با DNA مشترک تبلت و لپ‌تاپ باشد. اخیرا نیز تب‌وتاب موجود بر سر گوشی‌های تاشدنی، رؤیای یکی‌شدن گوشی هوشمند و تبلت را درون خود دارد.

iPadOS می‌تواند هویت مستقل‌تری به آیپد ببخشد

در سوی دیگر میدان، اپل راهکار دیگری در پیش گرفته است و ظاهرا اعتقادی به یکپارچه‌سازی تجربه‌ی کاربران ندارد. این شرکت حتی سال گذشته شایعات مربوط به تلفیق iOS و macOS را نیز با یک «نه» کوبنده رد کرد. اپل هر پلتفرم را پاسخ‌گوی نیاز خاص کاربر می‌داند و باور دارد ادغام پلتفرم‌ها استراتژی موفقی نخواهد بود. کوپرتینونشین‌ها برخلاف رقیب دیرینه‌شان، آیپد پرو را نه جانشینی برای لپ‌تاپ؛ بلکه کامپیوتری می‌دانند که «شبیه هیچ کامپیوتر دیگری نیست». 

مقاله‌های مرتبط:

  • بررسی آیپد پرو 2018

پیش‌تر در بررسی آیپد پرو 2018 گفتیم iOS، اپل را در بدل‌ساختن این دستگاه به کامپیوتر حقیقی ناکام می‌گذارد؛ چراکه محدودیت‌هایی همچون نبود سیستم مدیریت فایل توانمند، خلأ چندوظیفگی حرفه‌ای، پشتیبانی‌نکردن از حافظه‌ی ذخیره‌سازی خارجی و نبود مرورگری در سطح دسکتاپ، کاربران حرفه‌ای را دچار مشکل خواهد کرد. امسال به‌نظر می‌رسد مهندسان کوپرتینو با iPadOS به‌دنبال پاسخ‌گویی به انتقادات هستند.

چگونه iPadOS را نصب کنیم؟

براساس اعلام اپل، iPadOS در فصل پاییز و برای دستگاه‌های زیر از راه خواهد رسید:

  • آیپد پرو 12.9 اینچی
  • آیپد پرو 11 اینچی 
  • آیپد پرو 10.5 اینچی
  • آیپد پرو 9.7 اینچی
  • آیپد نسل ششم
  • آیپد نسل پنجم
  • آیپد مینی نسل پنجم
  • آیپد مینی 4
  • آیپد ایر
  • آیپد ایر 2

بدین‌ترتیب، در‌حال‌حاضر تنها راهکار برای تجربه‌کردن iPadOS، ازطریق برنامه‌ی بتای عمومی اپل خواهد بود. توجه کنید اگرچه هم‌اکنون نسخه‌ی بتای عمومی نسبتا پایدار است، به شما کاربر عزیز زومیت یادآور می‌شویم درصورت تمایل برای نصب iPadOS، تمامی مسئولیت‌ها متوجه خودتان خواهد بود. درضمن، توصیه می‌کنیم پیش از هر کاری، نسخه‌ی بکاپ از آیپدتان تهیه کنید.

روند ثبت‌نام در برنامه‌ی بتا برای iPadOS تفاوتی با iOS یا macOS ندارد:

  • به صفحه‌‌ی beta.apple.com مراجعه کنید؛
  • با Apple ID خود وارد حساب کاربری‌تان شوید؛
  • روی گزینه‌ی Get Started کلیک کنید؛
  • از صفحه‌ی بعدی، iPadOS را انتخاب کنید؛
  • روی گزینه‌ی enroll your iOS device کلیک کنید.

سپس از شما خواسته می‌شود با مراجعه به صفحه‌ی Profile، پروفایل ویژه‌ی برنامه‌ی بتا را نصب کنید؛ بدین‌ترتیب، دستگاه شما به‌صورت OTA نسخه‌ی بتای iPadOS را دریافت خواهد کرد. البته، ابتدا باید آیپد را باردیگر راه‌اندازی کنید تا فرایند دانلود به‌روزرسانی آغاز شود. اکنون نوبت آن رسیده است مهم‌ترین قابلیت‌های iPadOS را زیر ذره‌بین قرار دهیم.

چندوظیفگی

iPadOS در مقایسه با iOS 12 بهبودهای چشمگیری درزمینه‌ی مدیریت اپلیکیشن‌های در حال‌ اجرا تجربه می‌‌کند. شاید مهم‌ترین تغییر، فراهم‌شدن امکان جابه‌جایی بین چند اپلیکیشن در حالت Slide Over باشد. در حالت اسلاید اُوِر، می‌توان اپلیکیشنی را با درگ‌کردن آن از داک یا سوایپ از لبه‌ی سمت راست نمایشگر، به‌صورت شناور روی اپلیکیشن دیگر اجرا کرد. در iOS 12، اسلاید اُوِر فقط به یک اپلیکیشن محدود بود، حال به‌لطف iPadOS می‌توان چندین اپ را به‌صورت شناور دراختیار داشت، با کشیدن نوار باریک لبه‌ی پایین پنجره‌ی شناور به‌سمت بالا، تمام اپلیکیشن‌های شناور را مشاهده کرد و با سوایپ روی آن، بین اپ‌های شناور جابه‌جا شد.